Studije i poslovni planovi
Analiza troškova i koristi (CBA analiza) je ključni element na osnovu kojeg evaluator (Europska komisija ili nacionalna akreditirana institucija) vrednuje prihvatljivost projekta i donosi odluke o njihovom sufinanciranju sredstvima Kohezijskog i strukturnih fondova EU.
Studija predizvodljivosti izrađuje se u fazi niske razine izvodljivosti, kad nam je poznata ideja no nisu zadovoljeni svi uvjeti za početak provedbe projekta. S obzirom da nam u ovoj fazi ranog planiranja projektne ideje nisu poznati ulazni podaci za izradu CBA, izrađuje se Studija predizvodljivosti bez analize troškova i koristi.
POSLOVNI PLANOVI
Poslovni plan je službeni dokument koji definira ciljeve, razloge i planove za provedbu ciljeva pojedinog poduzeća. Poslovni plan je pisani dokument koji sadrži potanko razrađenu analizu o ulaganju u posao, o budućim rezultatima poslovanja te o varijantnim rješenjima za moguće rizične situacije koje donosi buduće vrijeme.
Izrada poslovnog plana ne treba biti strogo šablonska, to nije „porezna prijava“ koju morate ispuniti na točno određeni način već se možete kretati u određenim, prepoznatljivim okvirima. Dakle, poslovni plan se izrađuje kako bi se predvidjela buduća događanja i način prilagodbe poslovanja uvjetima u okruženju te da se smanji stupanj rizika, vremena i sredstava. Što smo bolje predvidjeli buduće događaje i predvidjeli rješenja budućih problema, to su nam šanse za postizanje zacrtanih ciljeva veće.
Temeljni elementi plana:
1. Temeljni podaci o poduzetniku – čime se bavi, vlasnička struktura, podaci iz zadnjih financijskih izvješća;
2. Prikaz proizvoda i usluga – s čime je poduzetnik zastupljen na tržištu (novi proizvodi ili modifikacije), patenti, franšize i sl.;
3. Analiza prodajnog tržišta i konkurencija – približan opseg cjelokupnog tržišta u djelatnosti kojom se poduzetnik bavi, udjel u tržištu, opis najvažnijih konkurenata (treba istaknuti prednosti i nedostatke u odnosu na konkurenciju, poželjno istaknuti razvojne trendove u gospodarskoj djelatnosti jer je za bankare jako bitna procjena što će biti s dotičnom gospodarskom granom u budućnosti);
4. Marketing strategija – na koji tržišni segment poduzetnik cilja, način oglašavanja, troškovi oglašavanja i politika cijena;
5. Proizvodnja i distribucija – tehnički potencijal i sposobnost poduzetnika, udovoljavanje propisanim standardima, način distribucije, servis i briga o kupcima;
6. Financije – ulaganja i izvori sredstava, očekivani poslovni rezultati i
7. Podaci o menadžerskom timu – kvalitetni menadžeri su jamstvo uspjeha.